Humleinstruktør Trine

Vår superflinke medarbeider, Trine Rekkebo Aadal, kunne i går titulere seg som 'humleinstruktør'. Hun har deltatt i kursopplegget 'La humla suse', og er klar for spennende humleaktiviteter med barna hos oss i Medbroen gårdsbarnehage. Fra før har Trine tittelen 'hotelldirektør' - hun og barna har for lengst bygd humlehotell. Nå gjenstår bare å fylle hotellet med gjester.

Trine har siden april i år fulgt et intensivkurs om humler i regi av 'La Humla Suse'.

La Humla Suse er en idealistisk forening som jobber for å sikre humlers levekår i Norge. Støttespillere til organisasjonen inkluderer flere av landets fremste humleeksperter. Viktige mål er:

Sikre humlenes levekår i Norge
Bidra til økt/stabil bestand for humlearter i Norge
Øke bevisstheten og kunnskapen om humlenes behov

Spredning av kunnskap, gjennomføring av aktiviteter og verving av humlevenner er tiltak for å nå målene.

Underveis i kurset har Trine hatt hjemmelekser å gjøre i barnehagen. Hun og ungene har bygd et flott humlehotell som absolutt gjør seg på veggen. Ungene har også lært å tegne humler. I går var den store dagen - kursbevis og instruktørtrøye ble utdelt etter bestått kurs.  Vi er superstolte av Trine!

Humleinstruktøren og hotellsjefen skal nå mobilisere sitt unge hotellpersonale og dra på humlejakt med hoven. I disse dager leter humledronningene etter et sted å bygge bol. Hotellet står klart - dronningene skal inviteres inn.

Det er nå 35 ulike humleslag i Norge. Noen er mer egnet for hotelltilværelse, og Trines følge skal finne disse. Akkurat i dag blåser det kuling i Trøndelag, så det er lite humler å se. Jakten får vente til i morgen.

Så er det å passe på at hotellet ikke får besøk av noen Gjøkhumle. Gjøkhumlene har mistet grepet om sin sosiale adferd og greier ikke selv å lage seg humlebol. Denne dronninga ser seg heller etter andres bol og okkuperer det. Egg og larver kaster hun ut og erstatter det med sitt eget avkom. Beboerne i bolet blir hennes slaver på godt og vondt. Selv den opprinnelige dronninga må finne seg i å tjene sin nye herskerinne. Her skal sannelig barnehagen passe på hotellet sitt så det ikke får uønsket besøk!