Tyrifjordens mange hemmeligheter

I Svensrud Natur- og Idrettsbarnehage har vi egen båt til bruk på Tyrifjorden. Heldige som vi er tar vi båten ut så ofte som mulig både for rekreasjon eller i aktivitets øyemed.

Nå om dagen går det mye i det å sanke, fange og fylle opp akvariet i barnehagen. Alle barna er ivrige etter dette og leter ivrige etter småkryp og vekster.

Alt vi finner tar vi med opp til huset vårt hvor det plasseres i ett vannmiljø hvor vi etterhvert har både småfisk, snegler, krepsedyr og innsekter. De lever sammen her som de gjør i fjorden og vi fyller på og rensker ut alt ettersom det er behov.

Det som er viktig å huske på er at man ikke kan gjøre noe feil, her skal man teste ut og undre seg sammen med barna. De skal få muligheten til å forske og utfolde seg, stimulere nysgjerrigheten og se livet i akvariet utvikle seg i takt med tiden. Nåpr fisken eller krypdyrene er modne for det så bringer vi dem tilbake til Tyrifjorden.

Så enten du har båt eller ikke, så er det veldig spennende med ett akvarium hvor man ser annet enn slørhaler og guppyer. La barna se og studere det som egentlig lever i deres i\umiddelbare nærhet.