Norges sopp- og nyttevekstforbund! Lær å høste av naturen!

Tenk at det spretter mat rett opp av jorda rundt føttene våre helt av seg selv! Å sanke og spise mat fra naturen er fantastisk gøy og spennende. Samtidig er det en unik inngang til nye smaker og kunnskap.

Det første og viktigste når vi høster av naturen er å være helt sikre på hva vi har funnet. For å være det trenger man å lære plantenavn og kjennetegn for å sikkert identifisere ulike arter. Hvordan vet jeg at dette faktisk er en løvetann, og ikke en annen gul kurvblomst?

Men smaker ikke alle planter gress? Og er de ikke veldig bitre? Noen er det. Andre smaker agurk, ananas og vanilje.

Vi i Norges sopp- og nyttevekstforbund mener at alle barn bør få oppleve det å høste av naturen. Å lære seg nye spiselige vekster, sanke og lage seg et måltid, og kanskje få noen faste sankesteder man vender tilbake til år etter. De fleste har tilgang på ville vekster i egen barnehage, og går man ut porten er det mengder å ta av for den som vet hva de ser etter.

Mange kan være redde for å gjøre feil, men start i det små og begynn med en art du er ganske trygg på - f.eks. brennesle eller løvetann. Når du vil lære mer kan du som barnehageansatt få nettkurset Plukk! Studér! Spis! gratis, og boka med samme navn til pakkepris.

Plukk! Studér! Spis! er vår satsning på barn, og du finner flere gratis aktiviteter og nettressurser for barnehagen på nettsidene våre. Når du til slutt har blitt skikkelig hekta og ikke kan få nok, finner du alt fagstoffet du kan drømme om i nettbutikken.

Ønsker dere kurs for barn eller personalet? Ta kontakt på e-post andrea@soppognyttevekster.no. Vi er en frivillig organisasjon og kan ikke garantere at vi finner en kursholder i deres område, men i de fleste tilfeller får vi det til!