Fikk oppleve gårdsbarnehage for første gang

– Eriksen var tydelig imponert over vår barnehage, sier Daglig leder Anita Hunstad. Hun tok imot politiker Eriksen, som aldri før hadde vært i en gårdsbarnehage. I tillegg til en omvisning pratet de om hvor viktig det er med tidlig innsats og hvor urettferdig dagens finansieringssystem er, forteller Hunstad.

Mandag 21. august var stortingskandidat Dagrun Eriksen (KrF) på besøk i Medås Gårdsbarnehage.

–Eriksen var tydelig imponert over vår barnehage, sier Daglig leder Anita Hunstad. Hun tok imot politiker Eriksen, som aldri før hadde vært i en gårdsbarnehage. I tillegg til en omvisning pratet de om hvor viktig det er med tidlig innsats og hvor urettferdig dagens finansieringssystem er, forteller Hunstad.

Medås gårdsbarnehage er den største private barnehagen i kommunen. På Medås er barna omgitt av dyr, gårdsbygg og flotte nærområder. Her er målet at barn skal få lære om hvordan mennesker og dyr trenger hverandre.

Krevende finansieringssystem

Hunstad er bekymret for at det unike tilbudet i dagens barnehagesektor, som Medås er en del av, vil forsvinne. Hun mener det kan bli vanskelig å opprettholde med dagens finansieringssystem. Dette fordi det er utfordrende å drive som enkeltstående barnehage med en så uforutsigbar ordning som dagens system. –Hvis vi hadde fått like mye som den kommunen som gir mest til sine barnehager, og vi hadde visst hvor mye vi fikk hvert år, hadde vi vært fornøyd, sier Hunstad.

Fokuser på tidlig innsats

Den nye rammeplanen setter store krav til barnehagene, blant annet bemanningskrav, og Hunstad er bekymret for hvordan de skal klare å følge opp alle kravene med de ressursene de har til rådighet.

­– Dagrun viste stor forståelse og var enige i at det ikke var nok gjennomtenkt mye av det som skjer i barnehagesektoren i dag, forteller Hunstad. Hunstad understreker at hun ønsker seg flere voksne i barnehagen, og at disse helst skal ha bakgrunn som pedagog.

– Det viktigste er at politikerne forstår viktigheten av tidlig innsats. Det vil på sikt løse mange problemer som barn kan få senere, og spare staten for utgifter, sier Hunstad. –Jeg er veldig glad for at Dagrun tok seg tid til et besøk hos oss, og håper hun har lært noe nytt i dag, avslutter hun.