Hakkebakkeskogen naturbarnehage SA i Elverum

Hakkebakkeskogen naturbarnehage SA ligger i Elverum, byen ved Glomma. Vi har Norsk Skogmuseum, Glomdalsmuseet og Svartholtsmarka i umiddelbar nærhet. Hakkebakkeskogen er en privat, foreldreeid barnehage med 4 avdelinger, 75 barn og 18 ansatte. Barnehagen åpnet i 2004, og siden den gang har vi jevnt og trutt investert i grillhytte, lavvoer, ny utelekeplass og innemiljø. i år har vi også kjøpt en minibuss, som kan ta oss på mange , spennende turer.

Vi bruker naturlig nok mest skogen som utgangspunkt for lek og læring året rundt. Vi følger årets rytme, og lærer om alt som naturen kan by på gjennom de ulike årstidene. Innenfor barnehagens gjerde er vi så heldige å ha vår egen lille skog, hvor barna klatrer i trær og ivrig undersøker småkryp. Vi har også en kjøkkenhage med epletrær og bærbusker, og bed til å så grønnsaker og blomster. Rett utenfor gjerdet har vi to turplasser, Bekkefaret og Lavvoen. Der har vi gjort det koselig med bålplass og lekemuligheter.

Grillhytte

Hele året bruker vi Svartholtsmarka til fine turer. Vi plukker blomster og bær. Vi utvikler motorikken, og blir robuste og utholdende. Vi blir vant til ulike typer vær og årstider. Om vinteren går vi på ski i skogen.

Norsk Skogmuseum er et fantastisk turmål året rundt. De har mye å by på, både inne og ute, og har noe som passer alle aldersgrupper. De tilbyr egne temadager for barnehager, som vi også benytter oss av. Om våren, når dyra slippes ut blant de gamle husene på Glomdalsmuseet, tar vi ofte turen dit.

Vi har en fast avtale med Mattisrud gård i Løten, hvor vi reiser med minibussen en gang i måneden. Der følger vi sauene gjennom hele året. vi har våre "egne" sauer Blåveis og Blomma. Vi henter sauene fra beitet om høsten, er med på klipping, foredling av ull, smaker på lammekjøtt, er med på lamming, og slipper sauene ut på beitet igjen om våren. Til jul har vi nissefest på låven hos Ingrid og Jon på Mattisrud. Da kommer den ekte Løtennissen på besøk.

Fjøs

Om vinteren reiser vi til Budor i Løten på vår årlige akedag.

Med minibussen har vi allerede reist på flere morsomme turer. Vi har vært på Hunderfossen, Lilleputthammer, Teknisk Museum i Oslo, Flottsberget, Snippen gård, Monas gård og Hamar. Noen ganger leier vi en ekstra minibuss, hvis hele avdelingen skal på tur samtidig.

De eldste barna i barnehagen er med i Speidergjengen, det siste året før de begynner på skolen. De reiser på mange spennende turer som kun er forbeholdt denne gruppa, som f. eks. isfiske og toppturer.

Om vinteren overnatter de i telt ute i barnehagen, og før sommeren reiser de til Revelberget seter, hvor de overnatter i tømmerkoier. På denne turen er de også innom Gjessåsen Klatrepark.

Ute

Hver uke i vinterhalvåret har speiderne etter tur, tilbud om bading og vannlek i et lokalt basseng.

Å bli en del av Speidergjengen, er noe de yngre barna ser fram til lenge før de er gamle nok. Det skal være en progresjon i aktiviteter, turmål og opplevelser gjennom hele barnehagetiden, fra man er ett år og til man begynner på skolen. Vi ønsker at det skal være forventning og noe å glede seg til for hvert alderstrinn. Selv om vi reiser både hit og dit på ulike turer, er allikevel nærområdet og naturen ved barnehagen, det som gir oss den største lærdommen og naturopplevelsen. Å se de små detaljene i en blomst eller et innsekt. Å følge opp fuglekassene vi har satt opp rundt barnehagen. Å tappe bjørkesaft om våren eller å koke granskuddsaft i Lavvoen. Å leke med pinner og steiner. Å leke i den første nysnøen om vinteren. Å lage mat på bål, og varme oss i lavvoen en kald vinterdag etter timer med aking i bakken.

Ved

Det er de gode hverdagsopplevelsene og den daglige omsorgen med tillit og godt samspill, som skaper et godt miljø for barn og voksne. Det er de tingene som fester seg i barnet og gir det en god ballast på den videre ferden ut i verden.