Tradisjonsrik jakt i Nordby Gårdsbarnehage

I Nordby Gårdsbarnehage på Biri i Oppland har de i flere år tatt barna med på jakt om høsten. Jakten er en del av en stor pakke hvor tradisjoner og kultur er den bærende tanken

Høsten er for mange forbundet med jakt – dette gjelder også for oss i Nordby gårdsbarnehage. Vi har mange samlingsstunder hvor barna lærer om fortrinnsvis hare, rådyr og elg. Hvordan ser de ut, hva spiser de, hvilke sportegn har de, hvordan jakter vi på dem og hvilke hund er egnet for den ulike type jakt. Her er mye læring, undring og gode samtaler; mye begrepslæring, korte/lange bein, stor/liten………
Dette blir en naturlig del av leken. Det lekes jakt hvor barn og voksne er både jakthunder, jegere og dyr. Jakt dramatiseres, og lek og læring går hånd i hånd.
Dette skaper gode fellesskapsverdier for leken i barnehagen. Koden for å komme inn i leken er enkel, og alle har noe felles.  Noe som igjen øker den sosial kompetansen, og skaper gode relasjoner på tvers av både alder og kjønn.
De eldste barna lager sine egne trebørser og er med på ekte harejakt og elgjakt. Dette er veldig spennende og lærerikt for store og små. Harejakten i år resulterte i fin los og felt hare med barna i nærheten i skogen slik at de hørte losen og skuddet.
Takket være lokale jegere, er det fjerde året vi kommer tilbake i barnehagen med skutt hare.  I tillegg dukker jakttilsynet opp hvert år, slik at vi må framlegge jaktkort. Dette er noe hvert enkelt barn stolt kan vise fram. Alle barna har før jakta vært opp til jegerprøve, og har kortet stolt hengende på børsa.
Skogens konge overlevde denne gangen, men jegerne er likevel våre helter. De var med oss på elgjakt fjerde året på rad. Det å få gå med hund, samtidig som noen sitter på post er utrolig spennende. Vi snakket sammen på walkietalkie og listet oss rundt i skogen. Bålkosen med kakao, ostesmørbrød og gode jegerhistorier hører også med. I år hørte vi både om moskusen på Dovre, og om alle elgene som alle pappaene skulle skyte.
Jaktperioden avsluttes med jaktfest for foreldre og barn hvor vi serverer jegergryte med selvplukket traktkantarell og rørte tyttebær som vi plukket før i høst, selvskutt hare, elgkjøtt stekt i kokegrop, ris og egenprodusert rognebærgele,- nam.. nam..
Barna er med på alle forberedelser i forbindelse med slakting og matlaging. Grønnsaker kutes, harekjøtt kokes og elgkjøtt stekes.